Tilskudsregnskab og effektvurdering 2019
Alle Hesteafgiftsfondens tilskudsmodtagere skal aflægge et tilskudsregnskab samt en faglig afrapportering for det gennemførte projekt. Hertil er der udarbejdet skemaer, som skal anvendes.
Effektvurdering
Formålet med den faglige afrapportering er at få viden om, hvorvidt de planlagte aktiviteter er gennemført, og om projektet således har nået de mål, som blev anført i ansøgningen.
De enkelte projekters resultater og effekter bliver målt ved hjælp af et effektvurderingsskema, som skal udfyldes og indsendes af projektleder. Skemaet fungerer samtidig som faglig rapport for projektet.
Skabelon for effektvurderingsskemaet 2019 kan downloades her:
Effektvurderingsskemaet skal sendes pr. mail til hesteafgiftsfonden@hesteafgiftsfonden.dk den 18. marts 2020. Skemaet indsendes både som Word og PDF-fil.
Tilskudsregnskab
Der skal afleveres et revisorpåtegnet tilskudsregnskab bestående af ledelsespåtegning, revisionserklæring og -beretning samt selve tilskudsregnskabet med specifikationer for de enkelte projekter.
Tilskudsregnskabet skal aflægges i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 1663 af 14. december 2018 om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. inden for jordbrugsområdet
- Skabelonen i Word kan hentes her.
- Projektøkonomiskemaet i Excel kan hentes her.
- Vejledning om tilskud
Tilskudsregnskabet skal sendes senest den 18. marts 2020 pr. mail til hesteafgiftsfonden@hesteafgiftsfonden.dk
Ved indscannede udgaver af det underskrevne tilskudsregnskab skal opløsning være høj, så teksten fremstår tydeligt.
Tilskudsmodtager har pligt til at opbevare det originale tilskudsregnskab.
OBS: Grundet Corona-situationen, som kan have forstyrret arbejdsgange hos tilskudsmodtagere og disses revisorer, er fristen for fremsendelse af tilskudsregnskaber udskudt til den 23. marts.
Revision
Alle tilskudsmodtagere skal aflevere et revisorpåtegnet tilskudsregnskab, som består af en ledelses- og revisionserklæring samt selve regnskabet.Tilskudsregnskabet skal revideres af en statsautoriseret eller registreret revisor.
Tilskudsregnskabet skal aflægges i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 1663 af 14. december 2018 om administration og revision af promille- og produktionsafgiftsfonde m.v. inden for jordbrugsområdet.
Hvis tilskudsmodtager er en statsinstitution, er der ikke krav om påtegning af en revisor. Det afgørende kriterium for, at der er tale om en offentlig institution er, at institutionen er optaget på finansloven med en driftsbevilling, og at institutionens regnskab derfor også skal revideres af Rigsrevisionen.
For så vidt angår revisionen kan tilskudsmodtager og tilskudsmodtagers revisor finde vejledning her.